W jednym z poprzednich wpisów napisałem czym jest ten „WPF 3D”, dzisiaj przedstawione zostaną kolejne podstawy, a mianowicie omówione zostanie (w skrócie) czym jest grafika 3D.
Uwaga:
jeżeli
już wcześniej jakkolwiek programowałeś grafikę 3D (lub co
więcej, uważasz się za eksperta w tej kwestii), lepiej zatrzymaj
się już teraz i nie czytaj dalej ... te podstawy mogą porazić ;)
Niniejszy wpis poza prezentacją różnych i niezależnych od konkretnego wykorzystania treści stanowi również opis pewnych zagadnień związanych z projektem Mesh Diagram 3D.Informacje dotyczące projektu oznaczone są etykietą MeshDiagram3D.
Podstawowym
celem tworzenia na komputerze grafiki 3D jest prezentacja
użytkownikowi trójwymiarowych modeli rzeczywistych obiektów.
Ponieważ nasz ekran jest tylko dwuwymiarowy, definiujemy aparat,
który zrobi zdjęcie obiektu (na rysunku „Real 3D object”).
Tworzony obraz jest rzutem obiektu na płaszczyznę (w przypadku WPF
na Vieport3D umieszczony w okienku aplikacji). Silnik 3D WPF-a
renderuje płaski obraz, kreśląc na ekranie wspomniany rzut. Silnik
określa kolor każdego piksela obrazu, obliczając ilość światła,
które wypromieniowane przez źródło światła (Light), obija się
od powierzchni obiektu (Real 3D object) i trafia do „oka”
użytkownika/aparatu fotograficznego/kamery (na rysunku: Camera),
tworząc pewnego rodzaju zdjęcie, które wyświetlane jest na
ekranie. Rzeczywiste obiekty pokryte są materiałem (Material) i/lub
pomalowane pędzlem (Brush). Pędzle mogą być proste - pewnego
koloru, definiować gradient lub nawet pozwalać na nanoszenie obrazu
o nazwie tekstury.
Dodatkowo
WPF 3D zapewnia możliwość wykorzystania trójwymiarowych obiektów
do tworzenia graficznych interfejsów użytkownika (GUI)
obsługiwanych np. przy pomocy myszy.
PS
Warto również przeczytać artykuł, który mnie zainspirował do
opisania niniejszych podstaw:
http://www.wpftutorial.net/IntroductionTo3D.html
.
Świetny artykuł. Warto było tutaj zajrzeć
OdpowiedzUsuńŚwietnie prowadzony blog!
OdpowiedzUsuńwspaniały blok i fajne treści
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis. Ciekawie to wszystko wygląda dla mnie.
OdpowiedzUsuń