poniedziałek, 30 sierpnia 2010

[WPF 3D] Podstawy grafiki 3D. [PL]

Promuj
W jednym z poprzednich wpisów napisałem czym jest ten „WPF 3D”, dzisiaj przedstawione zostaną kolejne podstawy, a mianowicie omówione zostanie (w skrócie) czym jest grafika 3D.
Uwaga: jeżeli już wcześniej jakkolwiek programowałeś grafikę 3D (lub co więcej, uważasz się za eksperta w tej kwestii), lepiej zatrzymaj się już teraz i nie czytaj dalej ... te podstawy mogą porazić ;)
Niniejszy wpis poza prezentacją różnych i niezależnych od konkretnego wykorzystania treści stanowi również opis pewnych zagadnień związanych z projektem Mesh Diagram 3D.Informacje dotyczące projektu oznaczone są etykietą MeshDiagram3D.
Podstawowym celem tworzenia na komputerze grafiki 3D jest prezentacja użytkownikowi trójwymiarowych modeli rzeczywistych obiektów. Ponieważ nasz ekran jest tylko dwuwymiarowy, definiujemy aparat, który zrobi zdjęcie obiektu (na rysunku „Real 3D object”). Tworzony obraz jest rzutem obiektu na płaszczyznę (w przypadku WPF na Vieport3D umieszczony w okienku aplikacji). Silnik 3D WPF-a renderuje płaski obraz, kreśląc na ekranie wspomniany rzut. Silnik określa kolor każdego piksela obrazu, obliczając ilość światła, które wypromieniowane przez źródło światła (Light), obija się od powierzchni obiektu (Real 3D object) i trafia do „oka” użytkownika/aparatu fotograficznego/kamery (na rysunku: Camera), tworząc pewnego rodzaju zdjęcie, które wyświetlane jest na ekranie. Rzeczywiste obiekty pokryte są materiałem (Material) i/lub pomalowane pędzlem (Brush). Pędzle mogą być proste - pewnego koloru, definiować gradient lub nawet pozwalać na nanoszenie obrazu o nazwie tekstury.


Dodatkowo WPF 3D zapewnia możliwość wykorzystania trójwymiarowych obiektów do tworzenia graficznych interfejsów użytkownika (GUI) obsługiwanych np. przy pomocy myszy.
PS Warto również przeczytać artykuł, który mnie zainspirował do opisania niniejszych podstaw: http://www.wpftutorial.net/IntroductionTo3D.html .
Promuj

4 komentarze:

Posty powiązane / Related posts