sobota, 2 kwietnia 2011

SharePoint 2010 – od czego zacząć [PL]

Ostatnio miałem potrzebę zapoznania się z SharePoint 2010. Dla tych, którzy również chcieliby zapoznać się z tą platformą, przygotowałem pewne informacje „na dobry początek”. W niniejszym wpisie będę się odwoływał do najprostszej wersji: SharePoint Foundation 2010.

Skąd pobrać SharePoint?

Przed przystąpieniem do instalacji SharePoint, najlepiej pobrać wszystkie potrzebne pliki (a jest ich kilka), by później skupić się już tylko na instalacji i konfiguracji.
SharePoint Foundation 2010 można pobrać korzystając z linku na stronie poświęconej temu produktowi: http://technet.microsoft.com/pl-pl/sharepoint/default.aspx. Przyda się również SharePoint Designer, do którego pobrania linki dostępne są na stronie dotyczącej temu produktowi http://sharepoint.microsoft.com/en-us/product/Related-Technologies/Pages/SharePoint-Designer.aspx. Ponadto, aby korzystać z Visual Studio (2010) do tworzenia nowych funkcjonalności dla SharePoint'a, należy pobrać: SharePoint 2010 Software Development Kit, ze strony: http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyID=f0c9daf3-4c54-45ed-9bde-7b4d83a8f26f&displaylang=en. Ponadto warto również pobrać wszystkie niezbędne poprawki wskazane w sekcji dotyczącej instalacji.

Instalacja

SharePoint 2010 powinien być instalowany w 64-bitowym systemie Windows 2008 Server. Jest jednak możliwa tzw. instalacja developerska w 64-bitowych systemach Windows Vista i 7 (nie trzeba już wykonywać sztuczek jak w przypadku poprzedniej wersji, czyli WSS (pisałem o tym wcześniej w artykule: „Jak zainstalować Sharepoint'a na Windows, który nie jest serwerem (Windows Vista, Seven)?”).
Przed rozpoczęciem instalacji należy sprawdzić czy mamy zainstalowany Microsoft SQL Server 2008 (może być Express). Ważne jest tutaj zwrócenie uwagi właśnie na wersję 2008, gdyż pomimo iż wersja 2005 (SP3) też jest wspierana przez SharePoint 2010, mi się nie udało z niej skorzystać.
Instalacja na maszynie developerskiej jest dość dobrze opisana tutaj: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ee554869%28office.14%29.aspx, więc nie będę jej tutaj przytaczał.
Mam za to kilka wskazówek:
  • Jeżeli u kogoś (a tak było np. u mnie) wykonanie sugerowane polecenia: „start /w pkgmgr /iu:IIS-WebServerRole;IIS-WebServer;IIS-CommonHttpFeatures;IIS-StaticContent;IIS-DefaultDocument;IIS-DirectoryBrowsing;IIS-HttpErrors;IIS-ApplicationDevelopment;IIS-ASPNET;IIS-NetFxExtensibility;IIS-ISAPIExtensions;IIS-ISAPIFilter;IIS-HealthAndDiagnostics;IIS-HttpLogging;IIS-LoggingLibraries;IIS-RequestMonitor;IIS-HttpTracing;IIS-CustomLogging;IIS-ManagementScriptingTools;IIS-Security;IIS-BasicAuthentication;IIS-WindowsAuthentication;IIS-DigestAuthentication;IIS-RequestFiltering;IIS-Performance;IIS-HttpCompressionStatic;IIS-HttpCompressionDynamic;IIS-WebServerManagementTools;IIS-ManagementConsole;IIS-IIS6ManagementCompatibility;IIS-Metabase;IIS-WMICompatibility;WAS-WindowsActivationService;WAS-ProcessModel;WAS-NetFxEnvironment;WAS-ConfigurationAPI;WCF-HTTP-Activation;WCF-NonHTTP-Activation” się nie uda i zakończy się w błędzie, to należy odpowiednie funkcjonalności serwera IIS doinstalować ręcznie (zgodnie z rysunkami pokazanymi w przytoczonej instrukcji).
  • Po instalacji dodatkowych funkcji dla IIS trzeba koniecznie wykonać restart komputera (nawet gdy system sam tego nie zażąda), w przeciwnym razie nowe funkcje mogą nie być dostępne.
  • Jeżeli po instalacji SharePoint i zakończeniu kreatora konfiguracji, zobaczymy pustą stronę w przeglądarce (bez żadnego błędu), to sprawdźmy czy mamy dla naszego serwisu włączone uwierzytelnienie podstawowe (Basic Authentication) (takie ustawienie powinno być aktywowane podczas instalacji, jednak może się zdarzyć inaczej).

Filmy szkoleniowe

Po zakończonej instalacji można przejść do „zdobywania wiedzy”. Tym, którzy chcą się zapoznać z możliwościami SharePoint 2010 (z punktu widzenia programisty), polecam obejrzenie serii filmów poświęconych SharePoint'owi na kanale 9-tym:

W ramach podsumowania ...

Nie ma większych problemów z zainstalowaniem SharePoint 2010 na komputerze, na którym nie jest uruchomiony Windows 2008 Serwer. Pytanie tylko, na ile „instalacja developerska” ma wpływ na działanie samej platformy SharePoint. Jak na razie zauważyłem pewne problemy z jedną z instalacji, którą wykonałem w systemie z Windows 7 Home Premium. Niestety Windows 7 Home Premium nie wspiera w IIS uwierzytelniania Windows (oraz Digest).W związku z tym SharePoint działa, ale niezależnie od wykorzystywanej przeglądarki wyświetlany jest monit o nazwę użytkownika i hasło (pytanie tylko, jakie inne ma to jeszcze konsekwencje). Co jeszcze działa inaczej? Jeszcze nie wiem ...(a może ktoś w ramach komentarzy jeszcze coś podpowie?)
W każdym razie mam nadzieję, że zebrane tutaj linki, przydadzą się jeszcze komuś oprócz mnie.
Promuj

6 komentarzy:

  1. Mam pytanie odnosnie jaka wersje VS2010 wybrac dla SharePoint, w chwili obecnej mam Fundation, ale docelowo bedzie professional. Chodzi o to, ktora wersja najbardziej sie integruje z sharepointem.

    Pozdrawiam
    Adrian.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, niestety ale nie znam odpowiedzi :(. Ja korzystałem tylko z wersji Ultimate.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomyliłeś nazwy. Sharepoint jest Fundation. Zaś VS Profesional. I radził bym Profesional, gdyż żadne szablony nie są tam potrzebne. Ja tak programuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam
    Mam win7 home premium. Mam pytanie o login. Podaje uzytkownika na ktorym jestem zalogowany i haslo i dalej to samo.
    Co robie nie tak?
    Co powinienem zrobic?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Przydał mi się Twój wpis do prawidłowej instalacji programu, dzięki

    OdpowiedzUsuń

Posty powiązane / Related posts