piątek, 21 maja 2010

Jak szukać informacji? Jak zadawać pytania? [PL]

Promuj
Od czasu do czasu dostaję dziwne pytania odnośnie różnych spraw związanych z ogólnie pojętą informatyką. Jeśli umiem odpowiedzieć na pytanie, to staram się odpowiedzieć, czasami jednak nie... Co wtedy?
Po pierwsze starajmy się sformułować pytanie lub lepiej wyróżnijmy w nim pewne „słowa kluczowe” i zapytajmy Pana Google, bardzo prawdopodobne, że ktoś inny już miał podobny problem i znalazł rozwiązanie.
Czasem jednak trudno to pytanie sformułować lub może inaczej: „trudno wybrać te słowa kluczowe, które należy wpisać do wyszukiwarki, by odnaleźć potrzebną odpowiedź”. Co wtedy? Poszukajmy odpowiedzi na jakimś forum, w serwisach tematycznych lub lepiej .... zadajmy pytanie w serwisie typu „Pytania i Odpowiedzi”.

Co to są serwisy „Pytania i odpowiedzi” (ang. Q&A , „Questions & Answers”)?

Otóż „Pytania i odpowiedzi” są to serwisy społecznościowe, które skupiają użytkowników zainteresowanych daną tematyką. Każdy uczestnik może zadać pytanie, a inni być może mu odpowiedzą. Chyba najbardziej znanym serwisem tego typu StackOverflow (http://stackoverflow.com/). Jest to serwis prowadzony w języku angielski i dotyczy pytań związanych z programowaniem. Oczywiście łatwiej byłoby zadawać pytania w języku Polskim, na szczęście tutaj nie mamy na co narzekać.

Polacy nie gęsi i swoje serwisy Q&A mają ;)

Jest kilka serwisów typu „Pytanie i odpowiedzi” prowadzonych w języku polskim:
Skończmy jednak teorię i zobaczmy przykład.

Studium przypadku, czyli: „Jak zmienić język dla Exception w .NET?”

Ostatnio miałem pewien problem: w moim systemie operacyjny (który ma język Polski) teksty wyjątków z aplikacji .NET pojawiają się w języku Polskim, czy zna ktoś sposób, by pojawiały się po Angielsku? Przykładowo tworzę aplikację, w której jest błąd i wyskakuje mi:
"Odwołanie do obiektu nie zostało ustawione na wystąpienie obiektu."
podczas gdy wolałbym, by się pojawiło:
Object reference not set to an instance of an object”
Jest to dość denerwujące, gdyż próba znalezienia rozwiązania problemu przez podanie polskiego tłumaczenia w wyszukiwarce często nie przynosi dobrych rezultatów. Próba tłumaczenia zajmuje czas i nie zawsze dokładnie się przetłumaczy. Chciałbym więc dla całego systemu zmienić, by exception z aplikacji .NET pojawiały się w języku Angielskim. Ma ktoś pomysł co można zrobić??
Zadałem więc pytanie w serwisie DevPytania:
i.... nie minęła nawet doba, gdy dostałem dwie odpowiedzi :)
W pierwszej Paweł Łukasik napisał, że jakiś czas temu opisał podobny problem na swoim blogu: http://pawlos.blogspot.com/2009/02/polskie-komunikaty-wyjatkow-w-vs2008.html. W drugiej andrzejp doradził co można zrobić w przypadku aplikacji ASP.NET. Za każdą odpowiedź podziękowałem i każdej dodałem po punkcie (każda była pomocna i w jakimś stopniu prawidłowa). Ostatecznie zaznaczyłem jako prawidłową odpowiedź Pawła Łukasika, czyli usunięcie pliku:
%windir%\assembly\GAC_MSIL\mscorlib.resources\2.0.0.0_pl_b77a5c561934e089\mscorlib.resources.dll
zarówno dla wersji 32 i 64 bitowej .NET framework'a. (BTW. Przyznam, że czytam „.NET blog” Pawła dość regularnie, ale jakoś ta porada umknęła mi wcześniej, co więcej Google nie znalazło mi jej w odpowiedzi na moje wyszukiwania, prośby i błagania).
Co tu dużo mówić, chłopaki dziękuję Wam!
Na koniec wrzuciłem jeszcze post: „Polskie komunikaty wyjątków w VS2008” na DotNetoManiaka i Develway, może jeszcze komuś się przyda.

Podsumowanie

Na koniec chciałbym zachęcić wszystkich do zadawania pytań w serwisach Q&A, przecież w ten sposób Wielki Internet wypełnia się nową i dla wielu interesującą wiedzą.
A może macie jakieś jeszcze inne metody wyszukiwania odpowiedzi w Internecie? Zapraszam do komentowania!!
BTW. Jeżeli tym postem wystraszyłem kogoś, by nie wysyłał do mnie już żadnych maili, to nie był to mój cel. Pytajcie się nadal (choć najlepiej, komentarzu pod postem, którego dotyczy pytanie).
BTW2: Co uczestnicy serwisów mogą z tego mieć? Ano plakietkę, np.:

Promuj

9 komentarzy:

  1. Mały komentarz a propos "Jak zmienić język dla Exception w .NET?". Super, że o tym wspomniałeś! Zawsze mnie wkurzały komunikaty po polsku, ale nie chciało mi się nigdy poszukać rozwiązania :). A teraz samo do mnie przyszło. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że się spodobało ;)

    Co do tłumaczenia komunikatów, to Microsoft czasem chyba przesadza, przecież i tak komunikaty Exception nie powinny być bezpośrednio udostępniane użytkownikowi... Poza tym można znaleźć jeszcze inne przykłady przesadzonych tłumaczeń, a zaliczyć można do nich popularnego Excela, w którym polecenia, nazwy funkcji zostały przetłumaczone i trudno się przesiadać pomiędzy różnymi językami, jakby tego było mało to nawet wywołania poprzez DDE są inne dla różnych wersji językowych...

    OdpowiedzUsuń
  3. Maćku, dobrze, że wspominasz o tych serwisach i problematyce ogólnie. Jednak ja mam swoje niepokojące spostrzeżenia - na devpytania.pl jestem od powstania. Śledzę, pytam, odpowiadam. Jednak wielu ludzi nie rozumie sensu tego serwisu i ostatnie dwa tygodnie to wysyp pytań, których poziomu nie chce mi się nawet opisywać. Ludzie zapominają, że serwisy typu Q&A to nie fourm dyskusyjne ani miejsce do zadawania pytań o wybór uczelni, freelancing, zakładanie firm itp.
    Dość to irytujące i ja takie pytania bez zbędnych ceregieli minusuję. To społecznościowy serwis, więc może jeśli inni nie będą przechodzić obok tego obojętnie to uda się utrzymać jego poziom.

    Co do komunikatów, ostatnio koledze z pracy ASP.NET zasugerował wyrżnięcie konta ;)
    http://andrzej.net.pl/wyrznij.png

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadzam się, że serwisy Q&A,to nie forum ale niewłaściwych pytań chyba nie da się uniknąć.... nie jestem zdania, że przytoczone przez Ciebie pytania jakoś bardzo obniżają poziom, po prostu kto nie chce niech ignoruje i nie odpowiada... dużo ostrzej należy za to postępować z pytaniami zupełnie nie związanymi z tematyką serwisu ... ale to chyba tak na prawdę w naszych rękach lub może bardziej tych, co mają odpowiednią reputację ;)

    BTW.
    Co do "ciekawego" komunikatu, to zgadzam się ciekawy, niech żyją tłumacze! (chociaż być może było to tłumaczone jakimś automatycznym translatorem)

    OdpowiedzUsuń
  5. Na blogu Pawła już pisałem, to tutaj również mogę wspomnieć, iż w WindowsXP można odinstalować wszystkie polskie dodatki do Framework'ów. Natomiast nadal nie wiem jak to uczynić w Windows7, ponieważ nie ma ich na liście zainstalowanych aplikacji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dużo praktycznych informacji można znaleźć na Twoim blogu

    OdpowiedzUsuń

Posty powiązane / Related posts