poniedziałek, 26 kwietnia 2010

Promocja bloga: Ludzie lubią proste rzeczy. [PL]

Na temat tego, jak należy promować bloga można przeczytać w wielu artykułach, wystarczy zapoznać się ze znajdującym się pod tym wpisem literaturą. Ogólnie sprowadza się to do:
  • Dodanie bloga do katalogów stron, wyszukiwarek oraz agregatorów.
  • Promocji bloga na mikro-blogach i serwisach społecznościowych.
  • Pozostawianie wpisów z linkami do artykułów w serwisach i na forach tematycznych
  • Uruchomieniu kanału RSS/Atom, ew. newsletter'a.
  • Pozostawianie linku do bloga podczas komunikacji z innymi osobami (np. na forach, w stopce mail'a, w komentarzach do postów na blogach innych osób)
  • Udostępnianie darmowych treści (np. materiałów do pobrania), organizowanie konkursów
  • Blogroll i gościnne wpisy, czyli linki do innych stron lub blogów, oraz wpisy dotyczące zewnętrznych materiałów, stron i treści.
  • Atrakcyjny wygląd bloga.
  • I przede wszystkim TREŚĆ.
W tym post'cie chciałbym się skupić właśnie na tym ostatnim i wydaje się najważniejszym elemencie, czyli treści.
Dlaczego treść jest ważna? Chyba tego nie trzeba nikomu specjalnie wyjaśniać. Przecież treść, to właśnie podstawowy element każdego bloga, to coś co chcemy właśnie czytelnikowi dostarczyć. Przecież jeśli zrobisz to dobrze, przyjdą, jeśli zainteresujesz czytelnika, to zostanie i pewnie wróci, a może zaprosi kolejnych.
Sugestie dotyczące technik blogowania można znaleźć w [1], sprowadzają się one do porad typu:
  • Pisz ciekawe teksty i pisz je dobrze,
  • Regularnie i często publikuj,
  • Pomyśl o swoich odbiorcach,
  • Pomyśl o wyszukiwarkach.
Mamy więc tak naprawdę dwa zagadnienia:
  • Techniczne:
    • należy pisać bezbłędnie – w tym pomoże nam aplikacja z wbudowanym słownikiem ortograficznym i modułem do sprawdzania gramatyki, np. Open Office Writer.
    • należy pisać tak, aby być lepiej pozycjonowany w wyszukiwarkach, książek na temat SEO jest dużo, więc nie będę się tutaj za bardzo zagłębiał. W każdym razie trzeba mieć dobre tytuły, słowa w linkach post'ów oraz treści, które zawierają odpowiednie słowa kluczowe
    • należ umieć znaleźć czas na zajmowanie się blogowaniem.
  • Filozoficzne, czyli o czym pisać?
Oczywiście każdy bloger chciałby pisać o tym, co go interesuje, na czym się zna, co go boli. Niestety niekoniecznie taka tematyka musi zainteresować innych. Mamy więc dwie przeciwności z jednej strony treści, które my chcemy przekazać innym (chcemy je do sieci wepchnąć (ang. push)), z drugiej strony treści, którym byliby zainteresowani inni (to na co inni mają „ssanie”, chcieliby to wciągnąć (ang. Pull)).
Dobrze to widać na przykładzie mojego bloga, w którym dwa najpopularniejsze artykuły (patrz analizę na poniższym rysunku, która przedstawia najchętniej oglądaną treść w ostatnim roku z bloga „Programowanie i Technologie”):

Zobaczmy, że tylko strona tytułowa bloga cieszyła się większa popularnością. Trzeci w kolejności wpis („Ile powinno kosztować oprogramowanie?”: http://maciej-progtech.blogspot.com/2009/05/ile-powinno-kosztowac-oprogramowanie.html) powstał jako pewnego rodzaju żart, dzięki temu lista odbiorców jest większa. Dopiero na piątym miejscu (czwarty wpis/artykuł: „Open XML SDK 2.0 pierwsze wrażenia”: http://maciej-progtech.blogspot.com/2009/04/open-xml-format-sdk-20-pierwsze.html) powstał, gdyż rzeczywiście temat mnie zaciekawił, ale i tu jest kruczek ... mianowicie był to wpis typu news, wprowadzający do dalszych, trudniejszych zagadnień.
Muszę zresztą przyznać, że różnego rodzaju newsy cieszą się sporą popularnością, czego dobrym przykładem są wpisy dotyczące wersji beta dla Visual Studio 2010:
Do powyższej listy popularnych wpisów warto jeszcze dodać dość młody wpis: „Jak uczyć się C#?”(http://maciej-progtech.blogspot.com/2010/04/jak-uczyc-sie-c-pl.html), który po tym jak opublikowałem go około tydzień temu, spowodował rekordową liczbę odwiedzin i jest aktualnie najchętniej czytanym wpisem.
Przejdźmy jednak do wniosku, jaki mi się nasuwa: „Ludzie lubią proste rzeczy”. No niestety, ale proste rzeczy lepiej się sprzedają! Każdy rozumie, o co chodzi i nie trzeba dodatkowo tłumaczyć:
  • Lista blogów dotycząca C# .NET – proste i łatwe, tylko wejść, klikać używać, nie trzeba samemu wyszukiwać.
  • Artykuł o OPC, DCOM, .NET – to same podstawy na temat tytułowych technologii, ale może właśnie to jest potrzebne...
  • Ile powinno kosztować oprogramowanie – post żart (i to nawet z dowcipem na początku) traktujący na temat jak można wyliczyć ile kosztuje przygotowanie oprogramowania.
  • Open XML SDK – prosty news z podstawami i informacjami gdzie szukać dalszych informacji na temat Open XML SDK
  • Informacje o VS 2010 – ot prosty news, że jest i skąd pobrać.
  • Jak uczyć się C#? - co tu dużo mówić, już bardziej pokazać palcem się nie da ;)
mmmhmm, chwila zastanowienia, może jednak takie wnioskowanie tylko na podstawie mojego bloga jest trochę przesadzone, posłużę się więc jeszcze innymi przykładami:
  • W pracy stworzyliśmy oprogramowanie do komunikacji w rozproszonych systemach automatyki i integracji (rodzina CommServer: http://www.commsvr.com). Uważam, że jest to naprawdę użyteczne oprogramowanie, chwile nam jednak czasu zajęło, nim tak uprościliśmy opisy produktów, by zaczęły być zrozumiałe dla innych. Wydaje mi się, że sporo zrobiły szkolenia (http://www.commsvr.com/OPCWorkshops/OPCandOPCUA.aspx) i opublikowane filmy(http://www.youtube.com/cascommserver). Przecież jak już się coś pokarze, to już prościej chyba nie można.
  • Kiedyś czytałem czasopismo informatyczne o nazwie „NETXT”(http://www.nextmag.pl/), było o tyle ciekawe, że dotykało trochę trudniejszych tematów niż powszechne w czasopismach takich jak Chip, PC World Computer (ile razy można czytać jak dobrze wypalić płytę i jakich programów do tego użyć??). Niestety czasopismo nie utrzymało się na rynku, gdyż liczba czytelników była zbyt mała, było zbyt trudne?
  • Niedawno czytałem wpis na blogu Macieja Aniserowicza (Procent): „Open cmdline here, czyli extended context menu”: http://www.maciejaniserowicz.com/post/2010/04/23/Open-cmdline-here-czyli-extended-context-menu.aspx. Artykuł opisuje prościutkie zagadnienie związane z wyglądem menu kontekstowego, gdy naciśnie się prawy przycisk myszy z klawiszem shift na klawiaturze. Co ciekawe w krótkim czasie pojawiło się do niego niemal 30 komentarzy.
Innych przykładów pewnie można by było jeszcze mnożyć. Pytanie tylko, czy wolno się temu podporządkowywać? Według mnie podporządkowywać na pewno nie, ale może warto czasami to trochę wykorzystać, być może dzięki temu znajdzie się czytelnika zainteresowanego innymi, trudniejszymi tematami.

Na koniec kilka pytań (a nuż uda mi się nawiązać jakąś ciekawą interakcję z moimi czytelnikami):
  • Drodzy czytelnicy, jakimi tematami jesteście zainteresowani? (może na ten temat coś napiszę?
  • Drodzy czytelnicy, Blogerzy, jak wy dobieracie pomysły na swoje artykuły?
  • Czy warto publikować na blogu teksty „pod publikę” (tak w ramach marketingu)?
  • Jaka jest wasza opinia na ten temat?


Literatura:
  1. Strony pomocy aplikacji Google, Pomoc Blogger: „Promocja Bloga”: http://www.google.com/support/blogger/bin/answer.py?hl=pl&answer=42377
  2. Blog: Warstwy: „Jak promować bloga?”: http://warstwy.com/2010/04/12/jak-promowac-bloga/
  3. Blog: Tomek w krainie partnerów: „Jak promować bloga?”: http://pp.ministrona.pl/jak-promowac-bloga/
  4. Blog: Zarabianie na blogach: „Jak promować własnego bloga?”: http://zarabianie-na-blogu.pl/jak-promowac-wlasnego-bloga/
  5. Blog: Labirynty.net: „Promocja bloga”: http://labirynty.net/2008/12/23/150/


37 komentarzy:

  1. Te górki to 'dotnetomaniak'? ;->

    OdpowiedzUsuń
  2. @nilphilus
    Ogólnie wejść z dotnetomaniaka jest sporo, niemniej jednak nie burzy to postawionego wniosku.

    Zajrzałem na dotnetomaniaka przed chwilą i na drugiej stronie są dwa wpisy po 10 pkt. :
    Najgłupsze rzeczy, jakie popełniłem podczas kodowania
    i
    70-562: Connecting to Data with Data Source Controls

    Przynajmniej jeden z wpisów potwierdza to co napisałem ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. "Drodzy czytelnicy, Blogerzy, jak wy dobieracie pomysły na swoje artykuły?"

    Ja cały czas, od kiedy wpadłem na pomysł pisania bloga, mam listę tematów o których warto napisać. Stale rośnie i już od dawna nie było na niej mniej niż 50-60 pozycji - zarówno technicznych, jak i "mniej". W miarę upływu czas dopisuję pod pomysłami konkretne myśli, pojedyncze zdania, ew. linki czy porady, i gdy nazbiera się tego więcej - zbieram w całość.
    Taki pomysł może pojawić się albo podczas pracy, albo podczas przeglądania internetu, albo czytania np MSDN magazine etc - nie ma reguły:).



    Czy warto publikować na blogu teksty „pod publikę” (tak w ramach marketingu)?

    Blog jest w pierwszej kolejności dla stałych Czytelników - jeżeli więc zauważa się popularność pewnych tematów, to może warto je pociągnąć? Znowu na swoim przykładzie: przez dwa lata kilka razy opublikowałem wpisy "nietechniczne", traktujące luźno o życiu programisty oraz (później) freelancingu. To one okazały się najpopuplarniejsze i wywołujące najciekawsze dyskusje, więc teraz staram się umieszczać taki post raz na 1-2 tygodnie, pomimo że początkowo nie planowałem takich treści na blogu.

    A co do samej promocji bloga to moim zdaniem:
    1) najważniejsza jest treść - jeśli będzie dobra, to blog sam się wypromuje (a raczej zrobią to Czytelnicy)
    2) regularność i systematyczność (nie na poziomie 1-2 wpisy w miesiącu, a raczej 2/3/4 tygodniowo)
    3) RSS (obowiązkowo)

    Resztę traktuję drugorzędnie (i może dlatego nie mam aż tylu Czytelników jak bym chciał;) ), ale nie uważam, aby organizowanie konkursów czy dodanie blogroll czy udostępnienie "darmowych treści" czy spamowanie wszędzie linkiem do bloga dawało faktycznie wymierny efekt.

    Pozdro i powodzenia:)

    OdpowiedzUsuń
  4. @Procent
    Dzięki za odpowiedź!

    Z tą regularnością i systematycznością, to chyba racja o tym zapomniałem/nie pomyślałem - cenna uwaga.

    Co do konkursów, to rzeczywiście sprawa jest dyskusyjna, czego przykładem może być 9fingers, gdzie na początku był duży ruch (bo był konkurs), pojawiały się szybko nowe odpowiedzi, a teraz właściwie cisza ....

    Nie zgodzą się natomiast co do umieszczania linka do bloga w komunikacji z innymi (np. w podpisach pod postami innych). Przyznam, że mam kilka dość regularnych wejść z komentarzy gdzie się wypowiadałem. Ważne jest by nie robić tego nachalnie i tylko dla linku - liczy się raczej dobra wypowiedź.

    Jeszcze raz dzięki i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dlatego ja wróciłem sobie na devpytania. btw. chce ktoś kupić aparat? bo ta automatyka mnie dobija :D [chociaż na 9f też sobie zaglądam, to że pytania są takie-sobie to inna sprawa]

    eniłej, zapytałem się, bo mam to samo - ~20 wejść średnio na dzień i takie skoki z dotnetomaniaka, gdzie w sumie na 3 wpisy które były dodatne, tylko z jednego jestem w miarę zadowolony - no, ale ja to takie amatorskie- pierdoły sobie wypisuję :-)

    A wracając do tematu, o ile te luźniejsze tematy czytam i mogę się wypowiedzieć, to raczej wolę jak się pojawiają rzadko, a więcej jest tych technicznych.

    @Procent: Listy sobie nie robię, ale czasami miałem po 2-3 pliki z luźnym opisem tego o czym dobrze by było napisać (teraz mam PNotes :D)

    OdpowiedzUsuń
  6. Może nie do końca związane z tematem, ale znalazłem coś ciekawego i jak prostego ;) :
    Jak bez śladów otworzyć walizkę? [video]: http://niebezpiecznik.pl/post/jak-otworzyc-walizke-video/ - prostota jest najlepsza...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pozwól, że zacytuje klasyka:" Rób wszystko tak prost, jak to możliwe. Ale nie prościej"

      Usuń
  7. @nilphilus
    jeżeli chodzi o techniczne wpisy, to jednak niestety miary "techniczności" nie ma, tu też mogą być prostsze i trudniejsze, a w zasadzie jeden ze wspomnianych popularnych postów (ten na drugim miejscu): OPC, DCOM, .NET w jednym stali domu (http://maciej-progtech.blogspot.com/2009/02/opc-dcom-net-i-c-w-jednym-stali-domu.html) - jest techniczny, a popularny bo raczej prosty i raptem wprowadzający (podobnie jest artykułem na temat Open XML SDK).

    Pozdrawiam i dzięki za komentarze!! (a może jeszcze ktoś dorzuci jakieś swoje 3 grosze??)

    OdpowiedzUsuń
  8. @nilphilus
    Jeszcze dodam, odnośnie dotNetOManiaka, to zgadza się generuje sporo ruchu, ale chyba przecież o to chodzi. Ciekawy wpis, będzie dłużej się utrzymywać na pierwszej stronie, więc więcej osób będzie się mogło z nim zapoznać. Uważam, że ten wortal to bardzo dobra inicjatywa!!

    OdpowiedzUsuń
  9. Też tak uważam, w RSSach sobie siedzi ;-)
    baa.. nawet całkiem dumny byłem z faktu, że ktoś docenił moje wypociny ;-)
    Czasami jeszcze dotNetBlogs przeglądam i delicious z odpowiednim tagiem ;-)

    OdpowiedzUsuń
  10. @nilphilus
    No to dodałem na dotnetomaniaka, Twój najnowszy artykuł: Strategy Pattern, zobaczymy czy się spodoba.... ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. aaa.. ja pół przytomny byłem kiedy to pisałem, czyli chaos z chaosem ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo konkretny wpis. Troszkę od innej strony ująłeś temat. Osobiście mam żal do wykopu, za to, że dodawanie własnych treści uznaje się za spam.

    Dziękuję za linka do mojej strony. Pozdrawiam i sukcesów życzę.

    OdpowiedzUsuń
  13. @adone
    cieszę się, że Ci się podobało

    Jeżeli chodzi o Wykop, to przyznam, że zaistnienie na wykopie pewnie na pozycjonowanie bloga wpływa, ale jeżeli chodzi o czytelników, to chyba Ci z wykopu nie są moim targetem (wystarczy zajrzeć w tej chwili na pierwszą stronę i tytuły: "Josh Blue - niezwykły komik", czy "Ławica ryb pożerająca żywcem ośmiornicę"). Dlatego wydaje mi się, że lepsze są tematyczne wykopy typu: Dotnetomaniak, czy Develway, tam zdarzało mi się dodawać coś samodzielnie i nikt za spam tego nie uznał.

    pozdrawiam!


    BTW.
    A może ktoś zna jakieś inne od wymienionych polskojęzyczne "wykopy" tematyczne?

    OdpowiedzUsuń
  14. gamedevkicks.pl chyba na develway nawet dodawałem ;-) i jak wcześniej podałem, delicious z jednym czy paroma tagami.

    A co do wykopu, przez jakiś czas miałem w profilu link do bloga, ale wywaliłem, chociaż, może wrzucę z powrotem, bo to zawsze trochę go może wypchnie w google ;-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Kilka moich przemyśleń.
    - na początek listy dałbym "treść" - to jest najważniejsze, nawet jak się nie będziesz promować to i tak warto będzie cie czytać
    - co do systematyczności to mam wątpliwości, po wielu blogach widzę, że przez uparte dążenie do systematyczności spadł poziom - więc wg mnie jeśli masz dobry temat to pisz; jeśli nie - to nie zapełniaj bloga byle jaką treścią
    - trzeba sobie powiedzieć, że Dotnetomaniak odwalił kawał dobrej roboty dla .NET-owców; szkoda tylko że ostatnio się nie zmienia a kilka zmian by się przydało - bo napędza bardzo dużo wejść

    Co do pytań:
    Ad 1. Dobre tutoriale o rozwiązywaniu nietypowych problemów. Tematy na około programowania - ostatnio coraz częściej takie czytam; bo ile można czytać o C# :)
    Ad 2. Tematy dobieram z pracy, życia, jako komentarze do innych blogerów.
    Ad 3. Z mojego doświadczenia wiem, że chwytliwe tytuły powodują większą ilość wejść, ale treść powinna także przekonywać do pozostania.

    OdpowiedzUsuń
  16. @przeczytałem warunki korzystania z usługi.
    Jeżeli chodzi o www.gamedevkicks.com to chyba końcówkę ma .com (a nie pl, chyba że o czymś innym mówimy, w każdym razie, z końcówką pl, nic się nie otwiera), ponadto wiem, że istnieją jeszcze inne wykopy związane z .NET w języku angielskim: http://dotnetkicks.com/default.aspx oraz http://dotnetshoutout.com/. Zastanawiam się jednak, czy może jest jednak coś jeszcze po Polsku?

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. A fakt, wybacz, zapędziłem się :D

    eniłej: Przeczytałem warunki = nilphilus, jakoś tak sobie wpisałem w bloggerze, ale chyba poprawię ;-)

    A co do polskich serwisów to nie kojarzę nic poza dotnetomaniakiem i develway.

    OdpowiedzUsuń
  18. @Jakub Florczyk
    Dzięki za komentarz i odpowiedzi na moje pytania z końca artykułu.

    Lista z początku artykułu bynajmniej nie miała wskazywać kolejności typu, co jest najważniejsza, a zgadza się że treść ma bardzo duże znaczenie.

    Co do systematyczności, to pisać "byle co" na pewno nie ma sensu, ale z własnego doświadczenia widzę, że powoli zapominam o miejscach, które kiedyś często odwiedzałem, bo się na nich coś działo, a ostatnio zastój sprawia, że mnie mniej interesują. Wydaje mi się więc, że ma to spore znaczenie, ale ... racja: nie należy robić coś na siłę!

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  19. dzieki, przydatne informacje :)

    OdpowiedzUsuń
  20. http://anka1910-anka1910.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo ciekawy wpis. Osobiście mam taka hipotezę, że na blogach poświęconych tematyce około c# mało pisze się o zagadnieniach prostych, czasami podstawowych, a na takie wpisy jest zapotrzebowanie. Każdy pisząc bloga lubi napisać o czymś trudnym, w co włożył dużo wysiłku. Mało komu chce się pisać o zagadnieniach, które uznaje za dobrze przez siebie opanowane i które są wsparciem dla początkujących, a nie wpisem, którym można "zaszpanować".

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  22. @arvangen
    Masz rację, że raczej na różnych blogach dominują wpisy trochę bardziej zaawansowane, przecież najczęściej blogi techniczne pisane są właśnie tych trochę bardziej zaawansowanych.

    Ja staram się od czasu do czasu napisać o czymś prostszym i między innymi dlatego wśród tagów na moim blogu są: "proste rozwiązania".

    Pozdrawiam i dzięki za komentarz!

    OdpowiedzUsuń
  23. bardzo dobry artykuł. ja dopiero zaczynam i niebyt dobrze mi idzie ale to dopiero początek a początki są dość trudne.! ;) zapraszam serdecznie na mojego bloga http://muzykarock.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam.ja również dopiero zaczynam przygodę z blogiem. wyszedłem z założenia by pisać o temetach które mnie interesują w sposób prosty. muszę przetestować pomysł z pytaniami do czytelników.

    OdpowiedzUsuń
  25. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja dopiero zaczynam pisać bloga ale nie idzie tak prosto. http://pracadlaciebiei.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  27. Promocja musi być jak najbardziej zróżnicowana. Strona główna, najciekawsze tematy, posty, userzy itd.

    OdpowiedzUsuń
  28. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  29. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  30. Wydaje mi się, że jeśli chodzi o promocje jakiejkolwiek strony warto jest wiedzieć kto może zaoferować na najbardziej adekwatne dla nas usługi. Z tego artykułu http://www.lifeandmore.pl/kiedy-dom-mediowy-a-kiedy-agencja-reklamowa/ dowiecie się kiedy powinniście zatrudnić do działań reklamowych dom mediowy a kiedy agencję reklamową. Według mnie to bardzo ważna darmowa wiedza, której warto skorzystać

    OdpowiedzUsuń
  31. Na pewno skuteczną forma reklamy jest kampania na facebooku lub innych social media. Zanim jednak zdecydujesz się na rozpoczęcie jakiejś kampani reklamowej, polecam Ci zajrzec tutaj https://zainwestuj10minut.pl/ciekawostki/dlaczego-warto-powierzyc-obsluge-marketingowa-agencjom-reklamowym/ dowiedzieć się, dlaczego lepiej jest powierzyć takie działania doświadczonej agencji reklamowej

    OdpowiedzUsuń
  32. jeśli chcesz założyc firmę, na pewno będziesz potrzebował jakiejś skuteczniej reklamy. Moim zdaniem w dzisiejszych czasach najskuteczniejsza jest opisana chociażby tutaj https://www.bizneslevelup.pl/jak-planowac-budzet-na-dzialania-marketingowe-w-firmie/ reklama na facebooku i ogólnie w social media. Polecam Ci się zainteresować tym tematem

    OdpowiedzUsuń
  33. Moją codzienną poranną czynnością jest przeglądanie strony https://smartix.pl/ w poszukiwaniu nowych informacji . Jest to portal informacyjny z wszelkimi nowinkami z internetu , przejrzyście zrobiony, dlatego dobrze sie przegląda.

    OdpowiedzUsuń
  34. Dokładnie, im prościej tym lepiej.

    OdpowiedzUsuń

Posty powiązane / Related posts