poniedziałek, 26 stycznia 2009

Śledzenie i logowanie zdarzeń (tracing and logging) na platformie .NET (część 4 - podsumowanie) (przykłady w oparciu o C#).

W poprzednich częściach (1,2,3) przedstawiłem już podstawy związane ze śledzeniem przebiegu programu i logowaniem zdarzeń na platformie .NET, a w przykładzie zostało pokazane jak można wykorzystać tą metodologię.

Oczywiście to nie wszystko co można w ten sposób osiągnąć. Interesująca wydaje się zwłaszcza możliwość implementacji własnego Trace Listener'a. Dzięki temu mamy większą swobodę w wyborze miejsca do którego będą trafiały nasze logi. Nie musi być to plik w dziwnym formacie (choć może), czy inne poza standardowym wykorzystanie rejestru zdarzeń systemu Windows. Możemy iść tutaj znacznie dalej np.:

  • zapisywanie zdarzeń do bazy danych, umożliwiając użytkownikowi wpisanie dowolnego connection-string'a,
  • wysyłanie zdarzeń poprzez WebService do zdalnego rejestru (chyba bardzo dobre rozwiązanie dla aplikacji, by wykorzystać połączenie sieciowe do przesłania informacji o problemach do zdalnego serwera należącego do autorów oprogramowania),
  • wysyłanie informacji bezpośrednio w pakietach TCP lub UDP (przykłady można znaleźć w wortalu CodeProject: TraceTool, UDP Trace Listener),
  • tworzenie serii plików z logami (np. log z każdego dnia może być w oddzielnym pliku)
  • i wiele innych - w zależności od naszej wyobraźni.

Co trzeba zrobić, aby wykorzystać własny Listener?? Oczywiście stworzyć klasę dziedziczącą, po TraceListener, a następnie zaimplementować konieczne funkcje (m.in. Write, TraceEvent i inne...). Teraz wystarczy już użyć stworzony Listener w naszym programie (np. w pliku konfiguracyjnym).

W tym miejscu dotarliśmy już do końca tego artykułu. Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć możliwości śledzenia i logowania zdarzeń na platformie .NET. Być może w kolejnym artykule dotyczącym tej tematyki rozszerzę zagadnienie konstruowania własnego TraceListener'a.

2 komentarze:

  1. Witam,

    Bardzo fajnie to opisałeś, bardzo przydatne,
    wielkie dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przy wyborze agencji reklamowej, wiele osób zwraca uwagę na zakres usług oferowanych przez firmę. Na stronie https://haiku.com.pl/ znajdują się informacje na temat różnych usług, takich jak projektowanie graficzne, marketing cyfrowy oraz zarządzanie mediami społecznościowymi. Dostęp do tych danych może pomóc w zdecydowaniu, czy agencja spełnia konkretne potrzeby związane z kampanią reklamową.

    OdpowiedzUsuń

Posty powiązane / Related posts