poniedziałek, 18 października 2010

Cała prawda o pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych [PL]


Celem większości twórców lub osób prowadzących stronę internetową (np. bloga jak to jest w moim przypadku) jest pozyskanie jak największej liczby osób ją odwiedzających. Powszechnie wiadomo, że bogata i ciekawa zawartość strony nie gwarantuje wysokich statystyk oglądalności. Jak więc spowodować, by wspomniana witryna nie stała się bardzo małą i niezauważalną igłą w gigantycznym stoku siana Internetu? W tym celu należy stronę optymalizować dla wyszukiwarek internetowych (z j. ang. Search Engine Optimization = SEO), potocznie mówiąc: należy ją odpowiednio pozycjonować. Pozycjonowanie jest sztuką i nauką o takim tworzeniu witryn internetowych, aby były prezentowane wysoko w wynikach wyszukiwania na zapytanie związane z treścią witryny.

Artykuł w podobnej treści został już zamieszczony przeze mnie na portalu software.com.pl: „Cała prawda o pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych” Rebecca Lieb-recenzja, zapraszam do jego lektury także tutaj.
W Internecie aż roi się od stron, artykułów i wypowiedzi związanych z pozycjonowaniem stron dla wyszukiwarek, ale ponieważ ostatnio miałem okazję przeczytać książkę autorstwa Rebecci Lieb pt. „Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych. Cała prawda.”, chciałbym podzielić się swoimi wrażeniami na jej temat.
Książka ta w prosty, ciekawy i przejrzysty sposób wprowadza czytelnika w arkana pozycjonowania stron internetowych. Została opracowana jako zbiór „prawd” na tematy związane z wyszukiwaniem, pozycjonowaniem i marketingiem w kontekście budowy strony. Zaczyna od podstaw związanych z samym wyszukiwaniem i wyszukiwarkami, by odpowiedzieć na pytanie, dlaczego wyszukiwanie ma właśnie tak duże znaczenie. Wskazuje konkretne działania, jakie należy podjąć lub jakich unikać oraz wyjaśnia, dlaczego właśnie ten sposób postępowania zapewni naszej stronie wysokie miejsce w rankingach wyszukiwarek. Opisywane elementy ilustrowane są przykładami, np. przy wyborze słów kluczowych trzeba uważać, gdyż klient nie będzie szukał „produktów kredytowych”, a raczej „taniej pożyczki”.
W książce wymieniono przeszło 50 prawd o pozycjonowaniu dla wyszukiwarek internetowych. Osobom znającym już tematykę pozycjonowania wystarczy niekiedy sam tytuł, by wiedziały co należy zrobić, np.: „Nie chodzi o ruch – chodzi o ruch kwalifikowany”, czy „Słowa kluczowe są kluczem”. Inni mogą przeczytać dokładniejsze omówienie zagadnień związanych z daną prawdą, czy zaleceniem.
Autorka wskazuje nie tylko prawdy, ale również obala pewne mity, np.:
  • Każda agencja lub specjalista, który twierdzi, że zna specjalne sztuczki lub metody pozwalające osiągać wysokie rankingi, po prostu kłamie. (...) Warunkiem sukcesu jest solidna wiedza i ciężka praca!
  • Wyniki optymalizacji nie są od razu widoczne i dane raz na zawsze.
Książka zawiera również ciekawostki, np.: „Nazwa wskaźnika (algorytmu) PageRank nie została wybrana z uwagi na skuteczność w ocenie rankingów stron internetowych – pochodzi raczej od nazwiska współzałożyciela firmy Google, Larego Page'a”. Nie znajdziemy w niej jednak jakichś tajnych sztuczek, o których sama autorka pisze, że takie nie istnieją oraz za dużo techniki, co może się okazać interesujące, dla osób które chcą się tą tematyką zająć, a o informatyce i elementach z nią związanych mają mniejsze pojęcie. Niemniej jednak czasami, aż chciałoby się, by autorka, przy omawianiu pewnego rozwiązania poszła o krok dalej i wyjaśniła również sprawy typowo techniczne.
Po przeczytaniu książki jak zawsze przychodzi chwila refleksji: „Co mi książka dała? Czy coś się z niej nauczyłem?”. W moim przypadku, nowej wiedzy doszło raczej nie wiele, ale ja już wcześniej tą tematyką interesowałem. Muszę jednak przyznać, że książka nawet w przypadku osoby dysponującej pewną wiedzą, pomoże tę wiedzę uporządkować i odświeżyć spojrzenie na pewne kwestie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Posty powiązane / Related posts